За проекта
- СМГ „Паисий Хилендарски“, гр. София, България.
- Гимназия „Jakuba Škody“, гр. Пршеров, Чешка република
- Palacky University, гр. Оломоуц, Чешка република
- Средно училище „Marii Skłodowskiej-Curie“, гр.Катовице, Полша
Разработване и въвеждане на иновативни методологични и обучителни продукти и електронна игра за обучение сред природата на ученици от гимназиален курс с прилагане на екологични и природоопазващи практики. Освен това проектът цели да подпомогне учениците в усвояването на знания и ценности чрез реална и доказана практика, да създаде условия за трансфер и устойчивост на резултатите, чрез осигуряване на разпространение на качествени, отворени и достъпни методологически и обучителни инструменти. Разработените по проекта иновативна методология и учебни материали с екологични и природоопазващи елементи ще бъдат внедрени в педагогическата рамка и ще продължат да бъдат използвани от всички участници в проекта, тъй като провеждане на училища сред природата е част от традициите им, и те ще продължат да прилагат този начин на обучение.
Друг ключов фактор за постигане на устойчивост е международното сътрудничество да предлага иновативни методи, подходи и резултати за всички организации
Планирани са три срещи за краткосрочен обмен на ученици:
- Чешка република – международно обучение за тестване и оценяване на новоразработените методически материали;
- България – международно обучение с новоразработените обучителни материали;
- Полша – международно обучение с новоразработената дигитална игра „Ескейп стая“.
Проектът планира да постигне мултиплициращ ефект. Основание за това е фактът, че разработването на интелектуалните резултати ще бъде от международен екип от преподаватели като всеки участник ще предложи своя добър опит, който да се надгради, така че новите методологически продукти да задоволят изискванията на поне 3 различни образователни европейски системи. Това ще гарантира, че продуктите, които ще бъдат изработени на 4 езика (английски, български, полски, чешки) са със широк спектър на приложение в европейски контекст, и позволяват гъвкавост при приложението им, което е необходима предпоставка за трансфера им и мултиплицирането на резултатите.
Като се вземе предвид липсата на такива материали за гимназиален клас в европейски мащаб, от една страна, и нарасналата осъзнатост за повече методи, които да върнат учениците в природата, и да засилят тази връзка, от друга страна, потенциала за трансфер и мултиплициране на тези материали е много висок.
Ето защо съчетанието от високо качество, трансферируемост на резултатите, отворен достъп до тях, и широкото им разпространение е предпоставка за успешното им мултиплициране и устойчиво използване. Резултатите от проекта ще продължат да се развиват и ще носят ползи за целевата група учители и ученици, всички училища в системата на средното образование в България и чужбина.
В началото на месец декември 2022 в Преров, Чешка република се събраха съответно участниците в проекта от СМГ, от Чехия и от Полша.
Бяха образувани смесени отбори, които в продължение на три дни решаваха разнообразни задачи по математика, история, география и ориентиране, свързани с проекта. Тези задачи бяха изпълнени на терен в градовете Преров и близките Олмоуч и Кромериц.
Учениците и техните ръководители посетиха училището в Преров, местния музей, университета в Олмоуч (където изслушаха лекции по физика и география), както и културни забележителности в този чешки район.
Създадоха се чудесни приятелства и в сърцата на семегейците останаха прекрасни спомени!
МЕЖДУ 20. и 24. март 2023 година се проведе вторият етап на европейския проект ERASMUS "Иновативни и екологични методи за учебен процес сред природата за средния етап на обучение", създаден, задействан и съгласуван от Софийска математическа гимназия.
Освен от България, в проекта участват ученици от Полша и Чешката република.
Първият етап на проекта бе успешно изпълнен в Преров, Чешка република, в края на м. ноември и началото на декември 2022 година.
Този път учениците от трите страни работиха в България, установявайки се в героичния Панагюрище, като освен в този град дейностите на терен се осъществиха в Хисаря и Копривщица.
Нашите приятели бяха придружени от свои учители, участвали и в предишния етап на проекта.
Също като в Чешката република, учениците се разделиха на пет смесени отбора, които следваше да изпълнят задачи от два вида: по една краткосрочна задача всеки ден и една дългосрочна – проект върху Панагюрище и региона от историческа и географска перспектива. Накрая великолепните проекти на всички отбори бяха представени, при голям интерес, в залата на х-л „Каменград“ в Панагюрище.
След представянията на проектите, групата замина за Копривщица, където в Първото класно училище в България, "Св. Св. Кирил и Методий" бяха обявени резултатите от състезанието за най-добър проект, а също - връчени наградите и удостоверенията за участие.
В хода на мероприятието участниците посетиха и тракийската могила в Старосел, запознавайки се с удивителната древна история по тези земи. Посетиха също така и Историческия музей в Панагюрище - чудесните му екпозиции, свързани с, от една страна, борбата на българите за освобождение от гнета на Турската империя, и от друга - експозицията на Панагюрското златно съкровище.
През цялото време сред учениците цареше дух на приятелство, взаимопомощ и огромно желание за успешно справяне със задачите. И работихме здравата, и научихме много, и видяхме много, и показахме много - и, разбира се, веселихме се много!
ЕТАПЪТ „Мобилност-3“ по програмата „Еразъм+“ бе осъществена от нашите партньори от гр. Катовице, Полша. Както предишните два етапа на проекта, този също остави незабравими и дълбоки спомени у всекиго от участниците – ученици и учители от България, Чешка Република и Полша.
По време на мероприятието бе апробирана Escape стаята, създадена от колеги от България и Чешка република. Също така, по време на този етап протекоха и други, особено важни за проекта ни „Практична иновация за и в природата“ дейности. Мястото, където бяха извършени тези дейности бе удивителната каменовъглена мина до гр. Забрзе. Учениците преплуваха на лодки по подземния воден път “Куин Луиз Адит ”, дълъг 1135 м., под целия град, след което навлязоха по него в самата мина. Там те се запознаха с нейната история, с интересните експонати, свидетелстващи за въгледобива в района през различните исторически етапи, както и изгледаха професионално подготвено мултимедийно шоу. За тях бе особено ценно да придобият опит и впечатления за това, как една мина може да бъде превърната в привлекателен туристически обект, което от своя страна е тясно свързано с практическата насоченост на нашия проект „Практична иновация за и в природата“!
Колегите от Полша, с помощта на ученици от България, Чешка република и Полша, апробираха създадените от тях интелектуални продукти в Катовице, Гливице и Забрзе.
Изказваме гореща благодарност на нашите партньори от гр. Катовице, Полша за изрядната организация на този етап от проекта, „Мобилност-3“.
Имаме удоволствието да Ви поканим на семинар за разпространение на резултатите по проекта „Практична иновация за и в природата за ученици в гимназиален етап“, Erasmus+, който ще се проведе на 12.10.2023 г. /четвъртък/, в Кинозалата на СМГ „Паисий Хилендарски“, гр. София, ул. Искър №61, от 18:30 ч.
В проекта е представена методика за интегрирано обучение извън класната стая, с прилагане на знания и умения в различни практически ситуации сред природата. Създадени са интелектуални обучителни продукти с практическа насоченост, изготвени от международен екип специалисти. Представянето ще бъде направено от гимназисти, участници в проекта.
Ще Ви очакваме!
На 12.10.2023 година в нашата гимназия се състоя семинар за разпространение на резултатите на завършилия проект „Практична иновация за и в природата за ученици в гимназиален етап“ , по програмата Еразъм+.
Инициатор и координатор на проекта е СМГ, а партньорските организации са:
- Гимназия „Jakuba Škody“, гр. Пршеров, Чешка република
- Palacky University, гр. Оломоуц, Чешка република
- Средно училище „Marii Skłodowskiej-Curie“, гр.Катовице, Полша.
Наши гости бяха представители на Министерство на образованието и науката в лицето на г-жа Гергана Иванова – главен експерт, проф. Кирил Банков от СУ „Св. Климент Охридски“ (ФМИ), доц. Емилия Патарчанова от ЮЗУ „Неофит Рилски“, както и представители на други организации, заместник-директори и учители от столични училища, ученици и родители.
Семинарът бе открит с кратко приветствие от ръководителя на проекта – директорът на СМГ д-р Антоан Тонев.
Координаторът на проекта г-жа Екатерина Илиева обобщи постигнатите резултати, а г-жа Илиана Цветкова – координатор по създаване на интелектуалния продукт, представи създадените във връзка с проекта интелектуални обучителни материали.
Нашите чудесни момичета и момчета от 11. и 12. клас на СМГ участваха най-активно за апробирането на интелектуалния продукт и в успешното приключване на това мащабно, новаторско и напредничаво начинание. Те направиха подробно представяне на отделните етапи от проекта, провели се в Чешката република, България и Полша.
В подробно и задълбочено изказване проф. Кирил Банков от ФМИ на СУ „Св. Климент Охридски“ даде най-положителна оценка на представената методика за интегрирано обучение извън класната стая с прилагане на дело на знания и умения в най-различни ситуации сред природата. Според неговата оценка резултатите от проекта ще продължат да носят ползи за целевата група учители и ученици и за всички училища в системата на средното образование в България и чужбина.